Serwisy WPP

Serwis informacyjny DOLMEDIA

Akademia WPP

Centrum Konferencyjne WPP

Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.


więcej

Eiger na kłopoty szkolne

11.12.15

Kłopoty dziecka w szkole? To może wybrać się z nim na ściankę wspinaczkową? Na ściance Eiger prowadzone są zajęcia terapeutyczne i edukacyjne pod hasłem „Stop dysleksji, stop problemom szkolnym”. Spotkania, przy współudziale trenera wspinaczki sportowej, prowadzi neurologopeda Małgorzata Motyka.



 

W jaki sposób wspinanie może stać się remedium problemy szkolne?

Małgorzata Motyka: Faktycznie, na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, by jedno z drugim miało coś wspólnego. Tymczasem oba te obszary właściwie się przenikają. Ćwiczymy u dzieci np. ruchy naprzemienne ciała, czyli w konsekwencji ruchy naprzemienne w mózgu, trenujemy równowagę, czyli stymulujemy układ przedsionkowy, koordynację - a właściwie najwyższy jej stopień ze względu na szybko zmieniające się warunki, tj. inny układ chwytów. Podczas wspinania dzieci mierzą się też ze swoją emocjonalną sferą. Dzieje się to w spokojnych warunkach, gdzie nie ma pośpiechu, nie ma ocen, nie ma rywalizacji, więc można skonfrontować się w przyjazny sposób z różnymi bolączkami, przepracować je. Np. pokonując lęk wysokości, lęk przed spadaniem - mimo zabezpieczenia - dziecko trenuje umiejętność panowania nad sytuacją ryzyka, nad swoimi ograniczeniami spowodowanymi lękami, które ujawniają się w różnych codziennych szkolnych sytuacjach. Liczymy na to, że dziecko śmielej będzie podejmowało wyzwania w swoich zespołach klasowych czy też w innych grupach rówieśniczych. Jak zatem widać, trenujemy także te niezbędne w dzisiejszym świecie tzw. kompetencje miękkie. Mamy w tym dobre wzorce, gdyż na temat ryzyka pożądanego w okresie adolescencji pisze w swej pracy doktorskiej Wojciech Swędzioł, badając na ściance zachowania dzieci niewidomych. Dzieci uczą się podejmować decyzje – chociażby poprzez to czy chcą wejść wyżej czy niżej, mogą wybierać zadania spośród tych do zrobienia na podłodze i na ścianie. Pracują nad nawiązaniem więzi – jedna osoba się wspina, druga jest na dole, obie muszą bezwzględnie komunikować się ze sobą. Właściwie łatwiej byłoby wymienić na jakie problemy szkolne ścianka wspinaczkowa nie pomaga, bo tego byłoby zdecydowanie mniej… Jak mówi dr Paweł Rudnicki z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, „sport jest zawsze dobry”.

Podstawą teoretyczną naszych zajęć jest budowa mózgu i to, że ośrodki ruchowe w mózgu człowieka są położone nieopodal ośrodków mowy i myślenia. Stąd prosty, i niestety nieodkrywczy wniosek, że stymulując ośrodek ruchu, stymulujemy jednocześnie ośrodki myślowe. Ruch w bezpośredni sposób  wpływa na procesy umysłowe, toteż jedna jednostka czasowa daje nam wartościowe zadanie. Zajęcia zbudowane w oparciu o psychomotorykę, czyli związek przyczynowo-skutkowy między ruchem a psychiką, znane są w świecie, znane są badania potwierdzające ich skuteczność. 

 

 

Na czym polegają Pani zajęcia?

Na rozwiązywaniu niewielkiej ilości zadań zbliżonych do wieku i możliwości, przeplatanych wspinaczką lub też z zastosowaniem wspinaczki do konkretnego zadania. Zatem robimy ćwiczenia wspinaczkowe, do których dokładamy ćwiczenia językowe, matematyczne, ćwiczenia wzrokowe, koordynujące  pracę wzroku.   

Czy dzieci odbierają to bardziej jako naukę czy zabawę?

Mam nadzieję, że zdecydowanie jako zabawę. Jestem przekonana, że człowiek lepiej się uczy, kiedy się bawi, jest wydajniejszy, w końcu o to też chodzi. Sytuacja relaksacyjna na pewno wprowadza mniej elementów stresowych przy pokonywaniu różnego rodzaju barier.

W jakim wieku są uczestnicy zajęć?

Obecnie są to dzieci z IV, V i VI klasy szkoły podstawowej, natomiast trwają przygotowania na przyjęcie maluchów przedszkolnych, którym elementy huśtania, wspinania, utrzymywania równowagi na nierównym terenie, manipulacji rączką są przydatne do zakończenia etapu nazywanego powszechnie „uzyskaniem gotowości szkolnej”. 

 

 

Czy dziecko może skorzystać z pojedynczego spotkania czy pożądane jest raczej przejście całego cyklu zajęć?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że przy zgodzie i wsparciu właścicieli Eigera zapraszamy niepewnych czy też niespokojnych rodziców na zajęcia pierwsze, niezobowiązujące. Po takim spotkaniu i ewentualnym zdobyciu wzajemnego zaufania co do sensu współpracy zachęcamy do długofalowej współpracy. Tym bardziej, że w przypadku dysfunkcji psychoruchowej na efekty, czasem nawet mikro efekty, trzeba poczekać dłużej. Ważną informacją dla rodzica jest to, że zajęcia odbywają się w sali, gdzie przez szybę można oglądać ich tok. 

Czy wciąż jeszcze można dołączyć do grupy?

Są to zajęcia nowe, niszowe, raczej kierowane do świadomych rodziców, stąd nie ma aż tak spektakularnego zainteresowania. Zatem tak, nadal można dołączyć do grupy. Na razie są jeszcze wolne miejsca.

Zajęcia odbywają się na każdy piątek od godz. 17:00 do 18:30 na ściance Eiger ulokowanej na Fabrycznej 10, na terenie WPP. Więcej informacji – u p. Małgorzaty Motyki pod numerem telefonu 509 38 77 98. Dane kontaktowe są dostępne na www.logopedawroclaw.eu


komentarze

Brak komentarzy
znajdź firmę

Firmy w WPP

Spis firm prowadzących działalność na terenie Wrocławskiego Parku Przemysłowego. Dodaj swoją firmę lub zamieść wizytówkę.

Strefa Rady Parku

Czym jest Rada Parku Władze Rady Parku Spotkania Rady Parku Dołącz do nas - wypełnij deklarację Uczestnika WPP
Dla zalogowanych:
Nasze działania Prezentacje, dokumenty, korespondencja Ważne ogłoszenia / komunikaty Skontaktuj się / zgłoś sprawę
Jeśli jesteś członkiem Rady Parku i chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów w tym dziale, zaloguj się.
Jeśli nie znasz lub zapomniałeś swój login lub hasło - skontaktuj się z administratorem serwisu.
Strefa Rady Parku jest redagowana przez władze Rady Parku.

Strefa Uczestnika Parku

Wykaz Uczestników Parku Jak zostać Uczestnikiem Parku
W Strefie Uczestnika Parku może zarejestrować się każdy pracownik firmy będącej Uczestnikiem Parku.
Po zalogowaniu się możesz dodawać komentarze do artykułów, newsy, oferty i ogłoszenia oraz zredagować wizytówkę swojej firmy. Szczegóły w Regulaminie.

Nie masz jeszcze konta a Twoja firma jest Uczestnikiem Parku?
załóż konto