Serwisy WPP

Serwis informacyjny DOLMEDIA

Akademia WPP

Centrum Konferencyjne WPP

Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.


więcej

Bombardier. Ciężki przemysł dla lekkich pociągów

03.08.15

Bombardier Transportation Polska stara się o włączenie swojego obszaru do Podstrefy „Wrocław” Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ma tu powstać inwestycja, dzięki której wrocławski Bombardier uruchomi produkcję nadwozi do pociągów nowej generacji ICx, przy zastosowaniu unikatowej dla konstrukcji wielkogabarytowych technologii spawania laserowego 3D. Wartość inwestycji to około  200 mln zł. O projekcie rozmawiamy z Januszem Kućminem, Generalnym Przedstawicielem Bombardier Transportation na Polskę. 



 

 

 

Kolej czeka wielka przyszłość – tak mówi Lutz Bertling, prezes zarządu  Bombardier Transportation. Czy to również wielka przyszłość dla Bombardiera?

Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę: Oczywiście. Dziś obserwujemy duży rozwój szeroko rozumianego transportu szynowego - ciężkiej jego odmiany, czyli kolei, jak i tej lżejszej, czyli komunikacji miejskiej, tramwajowej, czy komunikacji opartej na pojazdach metra i szybkiej kolei miejskiej. Z punktu widzenia koncernu rzeczywiście odnotowujemy wzrost zainteresowania transportem szynowym, widzimy, że są na to środki i – co szalenie istotne – jest społeczne zapotrzebowanie na ten rodzaj transportu. Dlatego też my, jako istotny gracz na rynku systemów i urządzeń dla kolei, wiążemy z tym rozwojem duże nadzieje.

W związku z podpisaniem przez koncern w ostatnich latach dużych kontraktów, zapowiadano rozwinięcie działalności wrocławskiego Bombardiera. Odnotowaliśmy Pańskie wypowiedzi na temat potrzeby nowych inwestycji oraz zwiększenia zatrudnienia, również prezes Bertling mówił, że Bombardier Transportation w ciągu najbliższych kilku lat podwoi wartość inwestycji w nowe technologie. Czy obie te zapowiedzi mają związek z włączaniem obszaru wrocławskiego Bombardiera do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej? Jakie są Państwa plany związane właśnie z tą specjalną strefą ekonomiczną?

To, co dzieje się dzisiaj we wrocławskiej fabryce Bombardiera, jest potwierdzeniem planów koncernu, związanych z inwestowaniem w rozwój, nowe technologie, by sprostać rosnącej ilości zamówień, a jednocześnie rosnącym wymaganiom w zakresie parametrów oferowanych i dostarczanych produktów. Bombardier inwestuje duże środki nie tylko w prace badawcze i rozwojowe, co zawsze jest kluczem do sukcesu, ale również w infrastrukturę związaną z produkcją. Dzięki takim działaniom jesteśmy w stanie dostarczać możliwie najlepsze produkty naszym klientom. Obecnie we Wrocławiu rozpoczynamy kolejny etap inwestowania, rozwijamy stary, dobrze znany Pafawag, który dzisiaj występuje pod nazwą Bombardier Transportation Polska. Jednym z elementów tego procesu jest wniosek o włączenie terenów zakładu do specjalnej strefy ekonomicznej. Na tym właśnie obszarze powstanie nowa hala produkcyjna.

Do tej pory rozwój fabryki opierał się o istniejącą infrastrukturę, o obiekty, które zostały wzniesione wiele lat temu, które staraliśmy się tak wyposażyć, by podnieść ich poziom technologiczny. To m.in. pozwoliło stać się wrocławskiej fabryce absolutnym numerem jeden w koncernie jeżeli chodzi o produkcję nadwozi lokomotyw. Biorąc pod uwagę to, że Bombardier jest numerem jeden na świecie w produkcji lokomotyw, siłą rzeczy wrocławska fabryka zajmuje istotną pozycję nie tylko w koncernie, ale i w branży. Dziś, kiedy zgodnie z filozofią koncernu rozszerzamy zakres specjalizacji fabryki o bardzo wyrafinowane konstrukcje nowej generacji pociągów ICx, absolutną nowość na rynku  – jest nam tu już za ciasno. Stąd nowa hala, a także nowe technologie. Po zakończeniu procesu budowy hali fabrycznej zaczniemy ją wyposażać w nowoczesne urządzenia, m.in. urządzenia do spawania laserowego 3D dla wielkogabarytowych konstrukcji. Proszę zauważyć, że tego typu technologie zastosowane zostaną w Polsce pierwszy raz w branży.

Skąd zamysł, aby ta nowa inwestycja została zrealizowana w ramach specjalnej strefy ekonomicznej?

Strefy ekonomiczne to ważne narzędzie zachęcające do inwestowania. Taki koncern jak nasz, z centralą korporacji daleko, za oceanem, w Kanadzie, z centralą części kolejowej w nieodległym, ale jednak leżącym za granicą Berlinie, posiadający fabryki w kilkudziesięciu krajach świata, w tym co najmniej w kilkunastu krajach Europy, ma możliwość inwestowania w różnych lokalizacjach. W procesie decyzyjnym bierzemy pod uwagę wszelkie uwarunkowania, w tym różne formy zachęt ekonomicznych, stosowanych przez poszczególne kraje. Możliwość funkcjonowania w SSE jest istotną zachętą dla inwestorów i w tym przypadku staramy się skorzystać z tej możliwości. Do tej pory Bombardier praktycznie nigdy nie występował o instrumenty wsparcia inwestorów. Jednak dziś faktem jest, że złożyliśmy aplikację o włączenie wrocławskiego zakładu do obszaru WSSE.  W grę wchodzi potężna skala inwestycji, wdrożenie nowych technologii, wyszkolenie dużej grupy pracowników. To nas praktycznie zakotwicza w tej lokalizacji na dziesięciolecia. Jestem przekonany, że to również niezmiernie ważne dla Wrocławia i całego regionu. Proszę zauważyć, że w związku z nową inwestycją planujemy stworzenie kolejnych 100 nowych miejsc pracy, co dodatkowo zostanie zwielokrotnione za pośrednictwem szeregu firm satelickich, kooperantów, poddostawców. Tworzymy miejsce, w którym ludzie będą mogli znajdować bardzo ciekawą pracę i uczestniczyć w najważniejszych, spektakularnych projektach europejskich związanych z produkcją nowoczesnych, najwyższej jakości pojazdów szynowych. Robimy więc duży krok technologiczny.

Ktoś może powiedzieć – po co takie nowe technologie, skoro jakość tradycyjnych prac spawalniczych, prowadzonych przez wrocławski zakład, znajduje się na najwyższym światowym poziomie. To prawda, ale w przypadku szybkich pociągów w grę wchodzi np. aspekt długowieczności bardzo lekkiej konstrukcji. Generalnie lokomotywa powinna być możliwie ciężka, by móc swobodnie ciągnąć lub pchać skład pociągu. W przypadku zestawów dużych prędkości (a w tym przypadku będą to składy jeżdżące z prędkościami 250 km/h) masa pociągu musi być zredukowana, w czym niezastąpiona będzie wspomniana technologia. Jesteśmy dumni, że za chwilę będziemy mogli pochwalić się rozpoczęciem spawania laserowego wielkogabarytowych konstrukcji w Polsce. Wrocławski Bombardier Transportation Polska będzie wizytówką ciężkiego przemysłu, specjalizującego się w bardzo wyrafinowanych technologicznie i jakościowo konstrukcjach.

Rację bytu stracą słowa „Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna…”?

W niektórych przypadkach koleje potrzebują bardzo ciężkich, ogromnych lokomotyw. We Wrocławiu nie tak dawno budowaliśmy nadwozia do największych i najcięższych lokomotyw w Europie. Eksploatowane są w Szwecji w niezwykle trudnych, górskich warunkach. Na życzenie klienta stworzyliśmy lokomotywę o nacisku aż 30 ton, kiedy standard europejskich nie przekracza 22,5 t. Do jej konstrukcji wykorzystaliśmy nie tylko możliwie najgrubszą stal, ale ponadto na pokładzie umieszczaliśmy także betonowy balast. Kiedy zaczynaliśmy budować pierwsze pudła tych pojazdów we wrocławskiej hali, zastanawialiśmy się, czy strop wytrzyma - i rzeczywiście, trzeba było go wzmacniać. Ale wciąż stoi na stacji bardzo ciężka lokomotywa, i na dodatek jest z Wrocławia. Tak więc planowane rozpoczęcie produkcji pudeł do pociągów dużej prędkości da wrocławskiej fabryce możliwość oferowania praktycznie wszystkich typów pudeł dla taboru szynowego – od najlżejszych do najcięższych.

Kiedy ruszy ich produkcja?

W obecnej chwili domykamy harmonogramy. Uruchamiamy inwestycję nie czekając na finał procesu włączenia nas do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - tu działania toczą się równolegle. Prace przy budowie hali mają ruszyć latem tego roku. Całość inwestycji chcemy zakończyć w pierwszej połowie 2016 roku. Wówczas będziemy gotowi do rozpoczęcia produkcji.

Dziękuję za rozmowę.

  ***       

Korzyści z prowadzenia działalności na terenie WSSE to m.in. zwolnienie z podatku dochodowego (CIT lub PIT), możliwość skorzystania z innych zachęt inwestycyjnych, np. zwolnienia z podatku od nieruchomości. W styczniu 2015 na mocy uchwały VI/42/15 Rada Miejska Wrocławia wyraziła zgodę na  zmianę  obszaru Podstrefy „Wrocław” WSSE w postaci objęcia strefą 13,24 ha będących w użytkowaniu wieczystym Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o.


komentarze

Brak komentarzy
znajdź firmę

Firmy w WPP

Spis firm prowadzących działalność na terenie Wrocławskiego Parku Przemysłowego. Dodaj swoją firmę lub zamieść wizytówkę.

Strefa Rady Parku

Czym jest Rada Parku Władze Rady Parku Spotkania Rady Parku Dołącz do nas - wypełnij deklarację Uczestnika WPP
Dla zalogowanych:
Nasze działania Prezentacje, dokumenty, korespondencja Ważne ogłoszenia / komunikaty Skontaktuj się / zgłoś sprawę
Jeśli jesteś członkiem Rady Parku i chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów w tym dziale, zaloguj się.
Jeśli nie znasz lub zapomniałeś swój login lub hasło - skontaktuj się z administratorem serwisu.
Strefa Rady Parku jest redagowana przez władze Rady Parku.

Strefa Uczestnika Parku

Wykaz Uczestników Parku Jak zostać Uczestnikiem Parku
W Strefie Uczestnika Parku może zarejestrować się każdy pracownik firmy będącej Uczestnikiem Parku.
Po zalogowaniu się możesz dodawać komentarze do artykułów, newsy, oferty i ogłoszenia oraz zredagować wizytówkę swojej firmy. Szczegóły w Regulaminie.

Nie masz jeszcze konta a Twoja firma jest Uczestnikiem Parku?
załóż konto