Serwisy WPP

Serwis informacyjny DOLMEDIA

Akademia WPP

Centrum Konferencyjne WPP

Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.


więcej

Marka to opowieść ze szczęśliwym zakończeniem.

08.03.12

- Chcę was namówić, żebyście zaczęli myśleć o swoich markach jak o opowieściach, które doprowadzają waszych klientów do szczęśliwego zakończenia – to słowa  Pawła Tkaczyka, eksperta, wykładowcy i szkoleniowca z dziedziny zarządzania marką, gościa ostatniej Akademii WPP. Spotkanie odbyło się 6 marca 2012 r. w Centrum Konferencyjnym WPP. 

 



To była piąta już odsłona „Spotkań z ekspertem”, na jakie w ramach Akademii zapraszają Dozamel - zarządca WPP, BRE Bank SA i Zachodnia Izba Gospodarcza. Temat brzmiał: „Zakamarki marki - czyli co jeszcze możesz zrobić, aby Twoja firma stała się silną marką?”

 

O co więc chodzi z tą marką i opowieściami? Czy rzeczywiście zabiegi wokół konkurencyjności marki są tak ważne? Z pewnością tak, skoro współcześnie, jak podawał ekspert, przy wycenie wartości firm aż 80 proc. wartości - w przypadku branży usługowej - buduje właśnie marka, w przemyśle ciężkim to około 30 proc.

 

Marka to, zdaniem Pawła Tkaczyka, wartość dodana do wartości podstawowej produktu. Wartość dodana to swego rodzaju opowieść, którą sprzedawcy snuli o swoich towarach na targowiskach sprzed setek i tysięcy lat. Współczesne targowisko jest odhumanizowane, a opowieści mają nas skłonić, np. kiedy stoimy w markecie przed regałem z mlekiem, żeby kupić tę konkretną markę, bo skład chemiczny mleka konkurencji jest przecież ten sam.

- Większość rynków, na których funkcjonujemy jest nasycona – mówił Paweł Tkaczyk – i jedyne, co jesteśmy w stanie zrobić, to budować tę wartość dodaną, czyli w lepszy sposób opowiedzieć historię. Bo nie płacimy za mleko, a za opowieść np. o tym, że pochodzi ono z ekologicznej hodowli krów.

 

Opowieści wykorzystują to, że społeczności w danym kontekście kulturowym robią pewne rzeczy, nie do końca uświadamiając sobie dlaczego. Kupując klocki Lego zamiast innych podobnych, w istocie kupujemy prestiż. Za marką Allegro kryje się to, że w jednym miejscu można kupić praktycznie wszystko.

 

- Musimy wiedzieć, w jaki sposób opowiadać – akcentował ekspert. - Jeśli chcecie współczesnego konsumenta chwycić za portfel, to droga do jego portfela widzie nie przez mózg, a przez serce. Musicie to zrobić swoją opowieścią. Opowiadać o marce trzeba w taki sposób, żeby wzbudzać emocje. Ta opowieść powinna być za każdym razem inna, ale jednocześnie… taka sama. Pamiętacie – przywoływał P. Tkaczyk - filmowego inżyniera Mamonia, który powiedział: „Ja jestem umysł ścisły, mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem”? Jest mnóstwo badań, które pokazują, że ufamy bardziej rzeczom, które znamy, o których wcześniej słyszeliśmy.

 

Wydaje się, że stajemy tu przed problemem połączenia ognia z wodą, czyli przygotowania opowieści zupełnie różnej od wszystkich innych, ale jednak takiej, w której jest coś znajomego. - Jest technika pozwalająca na połączenie ognia z wodą – tłumaczył ekspert. Wykorzystuje ona koncepcję monomitu, opracowaną przez antropologa Josepha Campbella, który badając mity stwierdził, że każdy z nich to zawsze jedna i ta sama historia. Paweł Tkaczyk udowodnił to na przykładzie... „Króla Lwa” i „Hamleta”. Mamy w obu tych obrazach praktycznie ten sam przekaz – a więc coś, co zgodnie z zasadą inżyniera Mamonia, już znamy, a jednocześnie są to przecież dwie różne historie. 

 

Ale konsumenci nie mają dziś czasu na wsłuchiwanie się w nasze historie. Dlatego w kreowaniu marki chętnie sięgamy po archetypy. One nie tylko silnie działają na emocje, ale też pozwalają konsumentowi samemu dopowiedzieć historię. Często w przekazie obecny jest archetyp postaci mędrca czy błazna. Dla przykładu IBM – kontynuował Paweł Tkaczyk – wykorzystuje archetyp władzy.

 

Na koniec ekspert zaprezentował nieznaną na polskim rynku reklamę, w której, jak powiedział, aż kipi od archetypów. Bohaterka tej reklamy podejmuje się zadania z pozoru niemożliwego, ale swoją wiarą, siłą i uporem przezwycięża trudności i w efekcie wygrywa. Była to opowieść o głuchej dziewczynce, pragnącej nauczyć się gry na skrzypach, która w ostatniej scenie daje oszałamiający popis swoich możliwości na scenie. Ten „robiący galaretę z mózgu” trzyminutowy film był, jak się okazało, reklamą … szamponu i przykładem mistrzowskiej gry na emocjach.

Spotkanie z Pawłem Tkaczykiem zgromadziło rekordową jak dotąd liczbę słuchaczy Akademii WPP. Zakończyła je tradycyjna dla tej formuły spotkań runda pytań i odpowiedzi, a zaraz po spotkaniu można było zakupić bestselerową książkę Pawła Tkaczyka „Zakamarki marki” i stanąć w kolejce po autograf.

 

Dolmedia


znajdź firmę

Firmy w WPP

Spis firm prowadzących działalność na terenie Wrocławskiego Parku Przemysłowego. Dodaj swoją firmę lub zamieść wizytówkę.

Strefa Rady Parku

Czym jest Rada Parku Władze Rady Parku Spotkania Rady Parku Dołącz do nas - wypełnij deklarację Uczestnika WPP
Dla zalogowanych:
Nasze działania Prezentacje, dokumenty, korespondencja Ważne ogłoszenia / komunikaty Skontaktuj się / zgłoś sprawę
Jeśli jesteś członkiem Rady Parku i chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów w tym dziale, zaloguj się.
Jeśli nie znasz lub zapomniałeś swój login lub hasło - skontaktuj się z administratorem serwisu.
Strefa Rady Parku jest redagowana przez władze Rady Parku.

Strefa Uczestnika Parku

Wykaz Uczestników Parku Jak zostać Uczestnikiem Parku
W Strefie Uczestnika Parku może zarejestrować się każdy pracownik firmy będącej Uczestnikiem Parku.
Po zalogowaniu się możesz dodawać komentarze do artykułów, newsy, oferty i ogłoszenia oraz zredagować wizytówkę swojej firmy. Szczegóły w Regulaminie.

Nie masz jeszcze konta a Twoja firma jest Uczestnikiem Parku?
załóż konto