
Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.
więcej
Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.
W poniedziałek 13 listopada w Centrum Konferencyjnym WPP odbyła się inauguracja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości na Dolnym Śląsku (13 – 19 listopada 2017). Była to okazja do podsumowania ostatnich 10 lat przedsiębiorczości na Dolnym Śląsku, wysłuchania informacji o ekspansji dolnośląskich MŚP na rynkach zagranicznych czy poznania przykładów innowacyjnych start-upów. Uczestnicy inauguracji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości mieli także możliwość przeprowadzenia rozmów z ekspertami z Instytucji Wspierającymi Przedsiębiorczość na Dolnym Śląsku na temat aktualnych instrumentów wsparcia, jak m.in. granty, pożyczki, rozszerzenia działalności na rynki europejskie, coworking.
O dobrych praktykach wpierania przedsiębiorczości na terenie Wrocławskiego Parku Przemysłowego mówił dr Piotr Kubiński, dyrektor Biura Marketingu i Zarządzania Relacjami z Klientem w Dozamelu, firmie zarządzającej WPP. Przypomniał, że na 163 ha Parku działa ponad 250 przedsiębiorstw, dających zatrudnienie około 8 tys. osób. Przy dużym zróżnicowaniu branżowym tych firm, strukturalnym czy nawet wielkościowym, wspólnym mianownikiem wyznaczającym zadania dla zarządcy może być na pewno dążenie do podniesienie poziomu infrastruktury, a także integracji parkowej społeczności. Wiele podmiotów ulokowanych na terenie WPP to firmy wysoko rozwinięte, których nie dotyczą problemy inkubacji czy akceleracji. Firmy takie mają zupełnie inne oczekiwania od np. start-upów. W model wspierania zaawansowanej przedsiębiorczości wpisuje się strategia Dozamelu, który – jak zaznaczała P. Kubiński – na swoim terenie rozwija usługowy model biznesu, polegający na świadczeniu firmom szerokiej gamy usług (począwszy od wynajmu powierzchni, poprzez dostawę mediów a skończywszy np. na sferze bhp), dzięki czemu mogą one skupić się wyłącznie na rdzeniu swego biznesu.
Różnorodność firm z terenu WPP to także szansa na wewnętrzny rynek; taki rynek już istnieje, jest wiele firm mniejszych, które współpracują z dużymi, największymi podmiotami z tego samego terenu. To także szansa dla młodego biznesu; zachęcamy start-upy, by pukały do firm z terenu WPP, z którymi wejście w relacje biznesowe to kolejny krok na drodze rozwoju – podkreślał Kubiński. Przypominał także myśl, jaka wykiełkowała wiele lat temu we współpracy z Wrocławskim Parkiem Technologicznym: ktoś, kto zaczyna przygodę z działalnością gospodarczą, przychodzi do WPT. Dostaje biurko i 2 m2. Później całe biuro, później piętro. Aż wreszcie uruchamia produkcję, z którą lokuje się już w WPP.
Dyrektor Kubiński zarysował szeroki wachlarz działań podejmowanych przez Zarządcę WPP na rzecz uczestników Parku. Są wśród efektów tych działań i takie, które mają bardzo konkretny wymiar finansowy w postaci ulg w podatkach lokalnych. Są i takie, które budują wsparcie ze strony instytucji otoczenia biznesu. Ale przede wszystkim – jak podkreślił dyr. Kubiński – przedsiębiorcy XXI wieku winna przyświecać myśl Bernarda Show’a, który mówił, że ci, którzy do czegoś dochodzą, szukają odpowiednich okoliczności, a jeśli ich nie znajdują, sami je tworzą…