Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.
więcej
Stowarzyszenie Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych powołane zostało w listopadzie 2008 roku. Jest ono kontynuacją istniejącego od 2007 roku porozumienia pod nazwą Krajowe Forum Parków Przemysłowych.
Unikatowa technologia spawania laserowego 3D znalazła zastosowanie w produkcji ulokowanej w nowej hali wrocławskiej fabryki Bombardiera. 3 listopada 2016 odbyło się uroczyste otwarcie obiektu. Na ponad 20 000 m2 będą powstawały nadwozia pociągów nowej generacji ICx. Pierwsze nadwozia już znajdują się w trakcie produkcji, w styczniu powinno wychodzić z nowej hali kilka pudeł tygodniowo. Oddanie inwestycji do użytku uznano za kamień milowy na drodze rozwoju wrocławskiego Bombardiera. W uroczystości udział wzięli główni klienci, przedstawiciele Rządu RP oraz władz samorządowych, posłowie na Sejm, przedstawiciele świata nauki i kluczowi partnerzy Bombardier Transportation. W uroczystości uczestniczył również Stephen de Boer, ambasador Kanady w Polsce, który wyraził przekonanie, że wrocławski Bombardier będzie wysoce konkurencyjną fabryką, właśnie z uwagi na to, że bazuje na nowoczesnych technologiach, a nie tylko na niskich kosztach produkcji.
-Inwestując w tak nowoczesną halę produkcyjną nadwozi rozwijamy zarówno umiejętności naszych pracowników, jak i możliwości naszego wrocławskiego zakładu. Spodziewamy się nawiązać jeszcze bliższą współpracę z polskim rynkiem i kontynuować dostarczanie sprawdzonych rozwiązań dla krajowego systemu transportu szynowego – powiedział Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Przedstawiciele Bombardiera ze szczególną dumą podkreślali zastosowanie w nowej hali unikatowej technologii spawania laserowego 3D. –W wielkim skrócie chodzi o to, że duże elementy pociągu - jak ściany czy dachy - wykonywane są automatycznie przez spawarkę laserową praktycznie bez udziału człowieka - wyjaśniał Janusz Kućmin. –Cały proces oczywiście przygotowuje i nadzoruje człowiek, ale samo spawanie przebiega bez udziału jakiejkolwiek osoby; podzespół wjeżdża do pomieszczenia, w którym odbywa się zautomatyzowane spawanie. Ta nowoczesna technologia – zastosowana w naszej branży w Polsce po raz pierwszy – zapewnia nie tylko najwyższy poziom bhp, przyjazność środowisku, ale przede wszystkim najwyższą jakość: pociąg, który będzie jeździł z prędkością 250 km/h musi być absolutnie perfekcyjnie wykonany.
Spawalnia jest tylko częścią nowej hali, zlokalizowano na niej również m.in. śrutownię, lakiernię, dział montażu okien. Koszt inwestycji sięgnął niemal 250 mln zł.
Bart Vantorre, szef Dywizji Produkcyjnej Bombardiera zapowiedział dalszy rozwój wrocławskiej fabryki. Dzisiejszy stan zatrudnienia to 700 osób, planuje się zwieszenie tego stanu do 1000. Kierunek ten potwierdził Janusz Kućmin: -Dzisiejszy dzień to dzień bardzo ważny na naszej osi czasu, ale to nie koniec rozwoju wrocławskiej fabryki. W tej chwili jeszcze za wcześnie na zdradzenie naszych planów. Mogę powiedzieć jedynie, że mamy kolejne pomysły na to, jak zakład zlokalizowany we Wrocławiu przy Fabrycznej 12 może wyglądać w niedalekiej przyszłości…
Bombardier przejął wrocławską fabrykę w 2001 roku. Zajmujący powierzchnię 190 300 m2 wrocławski zakład Bombardier specjalizuje się w produkcji nowoczesnych nadwozi i ram wózków dla wielu różnych pojazdów szynowych. Głównymi produktami zakładu są nadwozia dla lokomotyw BOMBARDIER TRAXX eksploatowanych w Polsce, Europie oraz na rynkach północnoamerykańskich, a także nadwozia dla nowych pociągów podmiejskich dla Hamburga (S-Bahn). W fabryce we Wrocławiu wyprodukowano do tej pory prawie 2400 lokomotyw i ponad 16000 ram wózków.